ALGEMENE VOORWAARDEN
Jager Installatiebedrijf
Algemene voorwaarden van Jager Installatiebedrijf (hierna; Jager) gevestigd te Amsterdam (ingeschreven bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer: 85306983).
Artikel 1. Toepassingsgebied en begrippen
1.1 Deze algemene voorwaarden gelden voor alle werkzaamheden van of in opdracht van Jager in het kader van gesloten service- en onderhoudscontracten met Jager en alle overige werkzaamheden mits daaraan voorafgaande de klant voor deze werkzaamheden van deze voorwaarden heeft kennis genomen en heeft geaccepteerd. Andere algemene voorwaarden zijn op de werkzaamheden van Jager van niet toepassing, tenzij Jager daarmee vooraf schriftelijk/per mail heeft ingestemd.
1.2. Definities:
Jager: Jager Installatiebedrijf te Amsterdam waarmee de klant een Abonnement afsluit of een overeenkomst (voor losse werkzaamheden) aangaat.
Klant: de abonnee, degene met wie Jager een service- en onderhoudscontract voor een Toestel heeft afgesloten.
Abonnement: het service- en onderhoudscontract die de Klant en Jager sluiten voor een Toestel (of meerdere toestellen) en/of voor Randapparatuur. Jager verricht Onderhoud en verhelpt Storingen volgens de overeengekomen opgave bij het Abonnement.
Toestel: het apparaat dat wordt gebruikt voor verwarming, koeling, warmwaterbereiding en/of mechanische afzuiging. Onder Toestel wordt in ieder geval begrepen: een cv-ketel, een warmtepomp, een geiser, een boiler, een gashaard, een zonneboiler etc. exclusief Randapparatuur.
Toestelonderdelen: alle onderdelen die behoren tot het Toestel en zich bevinden binnen de mantel van de toestelbehuizing.
Randapparatuur: onderdelen behorend bij het Toestel ten behoeve van een goede werking van het Toestel, zoals het expansievat, afsluiters, kranen, ventielen, kleppen, regelingen, inlaatcombinatie, radiatorkra(a)n(en) en de merkgebonden thermostaat.
Onderhoud: het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan een Toestel en/of Randapparatuur. Steeds vindt het onderhoud plaats volgens de onderhoudsinstructies van de fabrikant en volgens de overeengekomen opgave uit het Abonnement.
Overeenkomst: Een schriftelijke en ondertekende Abonnement voor een service-/onderhoudscontract of een opdracht voor het leveren en monteren van cv-installatie werkzaamheden in de meest ruime zin.
Storing: een gebrek aan het Toestel en/of de Randapparatuur, of een onderdeel daarvan, waardoor het Toestel niet meer naar behoren functioneert.
Installateur: een landelijk erkend installatiebedrijf. Deze voldoet aan de erkenningsregelingen en vakbekwaamheidseisen InstallQ Elektrotechniek en/of InstallQ Gastechnische Installaties en/of InstallQ Watertechnische Installaties en/of STEK-certificering F-gassen.
Kosten: dit zijn Kosten die apart de Klant in rekening worden gebracht voor werkzaamheden, arbeidsloon en voorrijkosten, materialen, administratie- en/of incassokosten die buiten het kader van de overeengekomen opgave uit het Abonnement vallen.
Artikel 2. Abonnement: het service- en onderhoudscontract
2.1 Voor het aangaan van een Abonnement service- en onderhoudscontract is vereist:
– Dat het Toestel en/of de Randapparatuur en de aan het Toestel verbonden apparatuur en installatie, inclusief radiatoren en leidingen in goede staat van Onderhoud verkeren en goed functioneren;
– Dat zowel het Toestel en ook de Randapparatuur voldoen aan de vereiste gaskeur voorschriften en de voorschriften van de fabrikant, en zijn aangesloten/gemonteerd volgens de wettelijke voorwaarden (NEN bepalingen incluis, bijvoorbeeld NEN 1078 en NEN 1010);
– Dat zowel het Toestel en/of de Randapparatuur alsmede de omgeving waar de apparatuur in een asbestvrije omgeving staan;
– Dat voor de installateur van Jager het Toestel en de Randapparatuur steeds goed toegankelijk zijn;
2.2 Jager kan te allen tijde het aangaan van een service- en onderhoudscontract zonder opgave van redenen weigeren, bijvoorbeeld als naar oordeel van Jager het controleren, reviseren of saneren van het Toestel en of Randapparatuur eerst noodzakelijk is en waarvan de kosten buiten het bestek van het Abonnement vallen of als niet aan de vereisten uit artikel 2.1. is voldaan.
2.2. Voor het Abonnement wordt maandelijks een bedrag van de bankrekening van de Klant afgeschreven waarvan de hoogte afhankelijk is van het door de Klant gekozen en overeengekomen Abonnement.
2.3. Een Abonnement voor service-/onderhoudscontract gaat in op de datum die in het contract is vermeld en dat voor een periode als in het contract vermeld. Na het verstrijken van de eerste contractperiode wordt de overeenkomst steeds stilzwijgend met drie maanden verlengd.
2.4. Opzegging van het Abonnement kan tegen het einde van de eerste contractduur of na stilzwijgende verlenging steeds met inachtneming van een opzegtermijn van één maand. Opzegging kan per mail of telefonisch. In de navolgende situaties is het Abonnement voor service-/onderhoudscontract zonder opzegtermijn direct te beëindigen door schriftelijke kennisgeving (of mail) aan de ander of eindigt het Abonnement van rechtswege:
– Verhuizing door de klant, op de dag van de verhuizing;
– Overlijden van de klant;
– Ingeval van artikel 10.2 van deze Algemene Voorwaarden;
– Als Jager heeft geconstateerd en aan de klant heeft medegedeeld dat het Toestel zodanig defect is dat een veilig, doelmatig en bedrijfszeker herstellen daarvan niet meer aan de orde is;
– Blijvende toerekenbare en aantoonbare tekortkoming door Jager ondanks dat hij ingebreke is gesteld en niet meer is nagekomen;
– Zodra door Jager jegens de Klant een incassoprocedure is gestart en waardoor tevens alle overige nog te vervallen maandelijkse termijnen uit het service-/onderhoudscontract direct opeisbaar zijn. Ook dan heeft Jager het recht om het Abonnement tussentijds te beëindigen.
2.5. Jager heeft het recht om zijn rechten en verplichtingen voortvloeiende uit het met de Klant gesloten Abonnement service-/onderhoudscontract onder zijn regie en verantwoordelijkheid door derden te laten uitvoeren, het contract na schriftelijke/per mail mededeling aan de Klant aan een rechtsopvolger of een derde (hetzij onder algemene of bijzondere titel) over te dragen.
Artikel 3. Betalingen
3.1 Het bedrag uit het Abonnement moet maandelijks door middel van een automatische incasso door de Klant aan Jager worden voldaan. Bij het aangaan van het Abonnement heeft de Klant daarvoor Jager tot wederopzegging toestemmingsmachtiging verstrekt om de doorlopende incasso-opdracht aan de bank van de Klant te versturen. De betaling voor het Abonnement geldt vanaf de ingangsdatum tot en met de maand waarin het Abonnement wordt beëindigd.
3.2. Kosten voor werkzaamheden die niet onder het Abonnement vallen worden apart de Klant in rekening gebracht en dienen direct na afronding van de werkzaamheden per pintransactie te worden voldaan.
3.3. Alle financiële verplichtingen van de Klant aan Jager die op factuurbasis gebeuren, dienen binnen veertien dagen na factuurdatum aan Jager te zijn voldaan. Bij niet tijdige betaling kan Jager de Klant aanmanings-/herinnerings-/administratiekosten in rekening brengen met een minimum van € 15.- per keer. Nadat de Klant voor bepaalde niet betaalde facturen of Abonnementsgelden ingebreke is gesteld en in verzuim verkeert, maakt Jager naast de wettelijke (handels-) rente tevens aanspraak op 15% buitengerechtelijke incassokosten met een minimum van € 75,-. Vanaf het moment dat de Klant door Jager ingebreke is gesteld, heeft Jager het recht zijn werkzaamheden op te schorten en de nog resterende termijnen uit het Abonnement alsdan terstond de Klant in rekening te brengen en eerst zijn werkzaamheden te hervatten na volledige betaling door de Klant (rente en kosten incluis).
Artikel 4. Verplichtingen van Jager:
4.1 Jager is steeds gehouden de met de Klant overeengekomen werkzaamheden als een goed vakman uit te voeren en dat volgens de wettelijke normen.
4.2. Storingen zullen zo spoedig mogelijk worden verholpen binnen de mogelijkheden die Jager heeft en de vakmanschap die van Jager mag worden verwacht. Bij reparaties, noodzakelijk buiten het gesloten Abonnement service-/onderhoudscontract, zal Jager deze niet eerder uitvoeren dan voorafgaand van de Klant verkregen uitdrukkelijke toestemming. Bij afwezigheid van de Klant zelf dient de Klant ervoor zorg te dragen dat er iemand (een gemachtigde) aanwezig is met de bevoegdheid om voor de vereiste werkzaamheden toestemming te verlenen.
Steeds worden de kosten voor werkzaamheden buiten het kader van het Abonnement service-/onderhoudscontract apart in rekening gebracht. Deze kosten kunnen variëren omdat deze niet altijd vooraf zijn te specificeren.
Artikel 5. Frequentie service-/onderhoud
5.1. Het Abonnement service-/onderhoudscontract beschrijft de frequentie van onderhoud dat volgens de onderhoudssystematiek (productvoorwaarden) van de fabrikant moet worden uitgevoerd, tenzij dit uitdrukkelijk schriftelijk anders door Jager met de Klant is overeengekomen.
5.2. Jager hanteert bij de volgende serviceonderhoudsbeurt uit hoofde van het Abonnement een tijdmarge ten opzichte van de maand waarin het laatste serviceonderhoud heeft plaatsgevonden. Deze marge bedraagt maximaal drie maanden vóór of na de maand van het laatst verrichte onderhoud.
Artikel 6. Storingen aan het toestel
6.1 Voor een Storing aan het toestel en/of de randapparatuur kan de Klant Jager 24/7 bereiken. Na melding van een Storing via de website www.jagerinstallaties.nl of na telefonische melding zal Jager de Storing zoveel als mogelijk nog op de dag van de melding maar uiterlijk binnen 24 uur verhelpen. Deze 24/7 gehoudenheid bestaat alleen voor een spoedeisende Storingen waardoor het Toestel niet werkt.
6.2. Ingeval een Storing onder de garantiebepalingen van een Installateur en/of fabrikant valt dan moet de Klant ervoor zorgdragen dat het garantiebewijs aan de monteur van Jager voorafgaande aan de reparatie wordt getoond. Als de garantie niet kan worden getoond dan is Jager gerechtigd de kosten voor het verhelpen van de Storing in rekening te brengen (voor zover deze niet vallen onder het gesloten service-/onderhoudscontract).
6.3. Storingen veroorzaakt door toevallige of moedwillige beschadiging, onoordeelkundige bediening of door derden uitgevoerd werk vallen onder geen enkel Abonnement service-/onderhoudscontract of garantiebepalingen van de fabrikant of leverancier. De kosten voor het verhelpen van een dergelijke Storing dienen dus altijd apart door de Klant aan Jager te worden betaald. Hetzelfde geldt voor een Storing veroorzaakt door een gebeurtenis van buitenaf (zoals blikseminslag) en ongeacht of de Klant hiervoor is verzekerd.
6.4. Bij een onterecht gemelde storing kan Jager arbeidsloon en voorrijkosten in rekening brengen.
Artikel 7. Verplichtingen van de Klant
7.1. De Klant is steeds gehouden Jager in de gelegenheid te stellen om de overeengekomen werkzaamheden vlot en deskundig te kunnen verrichten wat in ieder geval inhoudt:
– dat de Klant ervoor zorg draagt dat de locatie van de installatie vrij van objecten goed bereikbaar en toegankelijk is.
– dat Jager toegang heeft tot elektra, gas en water benodigd voor de werkzaamheden die moeten worden verricht;
– dat bij speciale afspraken voor het verhelpen van een (spoedeisende) storing en/of het uitvoeren van onderhoud Jager toegang krijgt tot het pand waarin het Toestel is geplaatst.
Bij niet nakoming van het voorgaande heeft Jager het recht om voorrijkosten en arbeidsloon in rekening te brengen.
7.2. Als de Klant haar toestel waarvoor een service-/onderhoudscontract is gesloten door een derde laat vervangen, dan is de Klant gehouden daarover Jager terstond schriftelijk/per mail over van in kennis te stellen, bij gebreke het gesloten Abonnement service-/onderhoudscontract onveranderd voortduurt inclusief de maandelijkse betalingsverplichting en zonder dat de klant aanspraak kan maken op restitutie daarvan.
Artikel 8. Garanties
8.1. Op de door Jager geleverde en uitgevoerde diensten uit hoofde van het Abonnement heeft Klant een garantie van twee maanden ingaande op de dag dat het werk is uitgevoerd. Ten aanzien van alle door Jager van derden voor de uitvoering van het de werkzaamheden betrokken zaken verleent Jager aan de Klant rechtstreeks de (fabrieks)garantie door afgifte van de garantiepapieren aan de Klant na oplevering en uitvoering van het werk.
8.2. In afwijking op het gestelde in het voorgaande lid vervalt voor de Klant iedere vorm van garantie in geval schade of disfunctioneren is ontstaan door:
- door opzet of nalatigheid van de Klant (waaronder het niet naleven van gebruiksvoorschriften);
- onoordeelkundig gebruik of het niet tijdig (laten) verrichten van eventueel noodzakelijk onderhoud, incluis als onderhoud is verricht door een niet daartoe gecertificeerd of deskundig persoon of bedrijf;
Artikel 9 Aansprakelijkheid
9.1. Jager is in beginsel alleen aansprakelijk voor de schade die direct samenhangen met de uitvoering van zijn werkzaamheden en die vallen onder de dekking van zijn WA-bedrijfsverzekering, tenzij veroorzaakt door opzet of grove schuld aan de zijde van Jager. Daarnaast is de schadeverantwoordelijkheid van Jager uit hoofde van zijn aansprakelijkheid altijd beperkt tot het maximaal uit te keren bedrag van zijn WA-bedrijfsverzekering.
9.2. Jager is nimmer aansprakelijk:
– voor immateriële schade of gevolgschade zoals bedrijfsschade (verlies van winst of inkomsten), tenzij er sprake is van opzet of grove schuld.
– voor schade t.g.v. de werking/aanleg van de bestaande installaties en aansluitingen.
– voor schade door bevriezing, blikseminslag, vervuiling van de (binnen)leiding.
– voor lekkage of storingen in het gas- of elektriciteitsnet.
– voor schade t.g.v. van overmacht of bedieningsfouten.
9.3. Uitsluitend de klant is aansprakelijk:
– voor alle schade aan het Toestel die is veroorzaakt of een gevolg is van ondeskundig gebruik, molest etc.
– voor schade als gevolg van afwijkende levering van gas of elektriciteit, of andere dan de gebruikelijke gaskwaliteit levering of afwijkend van de fabrikantsvoorschriften of geldende normen.
– als de Klant Jager niet in de gelegenheid heeft gesteld het periodiek onderhoud uit hoofde van het geldende service-/onderhoudscontract uit te voeren;
Alle door de hiervoor genoemde oorzaken veroorzaakte schade kan na voorafgaande toestemming en voor rekening van de Klant door Jager worden hersteld en dit uitsluitend buiten het Abonnement service-/onderhoudscontract om. Voor uitvoering van deze werkzaamheden kan Jager van de Klant een gedeeltelijke of volledige vooruitbetaling verlangen.
9.4. De Klant vrijwaart Jager voor alle aanspraken van schade door derden (gevolg schade incluis) voor zover deze niet een directe samenhang heeft of een direct gevolg is van de werkzaamheden die Jager voor de Klant heeft uitgevoerd.
Artikel 10 Overmacht of onvoorziene omstandigheden
Ingeval van overmacht of onvoorziene omstandigheden (die dus redelijkerwijs niet te voorzien waren) is Jager gerechtigd, zonder gehoudenheid tot betalen van eventuele (gevolg) schade, de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten en kan Jager niet worden gehouden tot nakoming. Als deze situatie van overmacht of onvoorziene omstandigheid langer dan twee maanden voortduurt, dan kan elke partij de service-/onderhoudscontract opzeggen of kenbaar maken dat bepaalde werkzaamheden niet meer worden uitgevoerd zonder verdere verplichting tot schadeloosstelling aan de ander.
Artikel 11 Verwerking Privacy gevoelige gegevens
11.1 Wanneer Jager voor en of tijdens het uitvoeren van de Overeenkomst Persoonsgegevens van de Klant verwerkt, dan zal Jager de Persoonsgegevens op een behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerken en zich houden aan de wettelijke voorschriften die volgen uit de Wet Bescherming Persoonsgegevens en Algemene Verordening Gegevensbescherming. Verwezen wordt naar Jager Privacyverklaring op de website www.jagerinstallaties.nl/privacyverklaring.
Artikel 12: Wijzigingen tarieven en algemene voorwaarden
12.1. Voor zover rechtens toegestaan mag Jager deze Algemene voorwaarden wijzigen en dus ook gedurende de looptijd van een gesloten Abonnement service-/onderhoudscontract. De wijziging gaat niet eerdere in dan 30 dagen na schriftelijke/per mail kennisgeving aan de Klant.
12.2. Jaarlijks per 1 januari is Jager gerechtigd, zonder dat dit voor de klant een mogelijkheid biedt de vigerende overeenkomst tussentijds te beëindigen, om de in het Abonnement service-/onderhoudscontract opgenomen maandelijkse bedrag alsmede alle overige tariferingen van producten en diensten door Jager aan te passen met gepubliceerde CBS consumenten prijsindexcijfer over het voorgaande jaar.
12.2. Ingeval Jager door omstandigheden van buitenaf is gehouden de tarifering van zijn werkzaamheden aan te passen, niet zijnde de jaarlijkse verhogingen als gevolg van normale prijsstijging uit het voorgaande lid, dan dient Jager zijn Klanten daarover vooraf schriftelijk/per mail van in kennis te stellen. Als deze de prijsstijging meer bedraagt dan 5% dat dient Jager zijn Klanten er tevens op te wijzen dat tussentijdse opzegging van het Abonnement service-/onderhoudscontract zonder opzegtermijn mogelijk is indien de Klant dat schriftelijk/per mail binnen drie weken na de ontvangen kennisgeving van Jager heeft kenbaar gemaakt.
Artikel 13. Overige bepalingen
13.1. Op alle werkzaamheden (leveringen incluis) van Jager zijn deze algemene voorwaarden en is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
13.2. Alle geschillen die niet in der minne tussen Klant en Jager worden geslecht, kunnen door de meest gerede partij worden voorgelegd aan de wettelijk bevoegde rechter.
13.3. Mocht blijken dat een bepaling uit het service-/onderhoudscontract of deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar is, dan heeft dat geen gevolg voor de andere bepalingen uit het service-/onderhoudscontract of deze algemene voorwaarden. Partijen zijn alsdan gehouden de nietige of vernietigbare bepaling te gaan vervangen door een andere bepaling die wel geldig is en die de strekking en het doel heeft van de nietige of vernietigbare bepaling.
Deze Algemene Voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel onder het inschrijfnummer 85306983 van Jager Installaties bij het handelsregister.